فهرست مطالب کتاب امام و امامت
تالیف دکتر رحمت الله قاضیان.
ديباچه، ص 14
لزوم بحث از امامت، ص 19
گريزان بودن اهل سنّت از حقّ، ص 24
امام و خليفه، ص 26
تعيين امام به نظر شيعه و اهل تسنّن، ص 28
امامت جزء اصول دين ، ص 29
امامت از نظر اهل سنّت، ص 33
امامت از نظر شيعه، ص 34
ضرورت امامت، ص 42
حکومت ديني داشتن همه¬ي پيامران، ص 42
برهان حکمت بر ضرورت امام، ص 43
لزوم تداوم هدايت و کار نبوّت، ص 43
نياز دين خاتم به امام معصوم، ص 43
لزوم کارشناس در احکام دين، ص 44
قاعده لطف بر ضرورت امام، ص 44
نياز به امام براي تبيين و تفسير دين، ص 46
لزوم کارشناس در احکام دين، ص 46
نياز به امام براي حفظ حکومت اسلامي، ص 46
قاعده امکان اشرف بر وجود امام، ص 46
هدايت انسان¬ها و اتمام حجّت، ص 45
نياز شرع به حافظ، ص 47
نياز به امام براي رشد فکري جامعه، ص 49
فطري بودن وجود امام، ص 49
واسطه¬ي فيض بودن امام، ص 50
امام باعث وحدت اجتماع، ص 50
امام وسيله معرفت كامل خدا، 54
شرايط و اوصاف امام، ص 56
تعيين از طرف خدا، ص 56
پيامبر(ص) و تعيين جانشين در همه¬ی موارد، ص 57
برتر بودن امام از همه، ص 57
نشناختن امام مساوي با مسلمان نبودن، ص 60
علم امام، ص 60
جدايي ناپذيری قرآن و عترت، ص 61
ولايت و برائت، ص 62
ولايت به دور از افراط و تفريط، ص 63
ضوايط امام به طور خلاصه، ص 65
ويژگی¬های امامان شيعه، ص 66
امامت شيعی، ص 66
در گرو سنّ خاصّي نبودن امام، ص 66
امام در همه حال امام است، ص 67
خالی نبودن روی زمين از امام، ص 69
حفظ خون امّت، ص 70
سازش ناپذيری با ظالمان و غاصبان، ص 71
جهت گيری سياسی ائمه شيعه، ص 71
صراحت و صداقت در سياست، ص 71
اصل تکليف مداری، ص 72
زنده نگه داشتن نهضت عاشورا، ص 73
تقيّه و استتار، ص 74
راه¬هاي تعيين امام، ص 76
انتصابي بودن امام، ص 76
معجزه، ص 78
زندگي شخصي و جمع قرائن، ص 78
عصمت امام، ص 79
لزوم معصوم بودن حافظ دين، ص 81
کامل بودن امام، ص 85
امام موفّق در همه¬ امتحان¬ها، ص 88
علم غيب امام در ميدان عمل، ص 89
اولي¬الامر، ص 91
اولي¬الامر از نظر شيعه، ص 92
اولي الامر از نظر اهل سنّت، ص 93
اولي¬الامر ائمّه¬ي شيعه هستند، ص 98
شيعه و سنّي، ص 99
آيات و روايات در خلافت علي(ع)، ص 103
علي(ع) اوّلين مؤمن به رسول خدا (ص)، ص 104
آيه¬ي انذار يا حديث دار، ص 1014
علی وصیّ رسول الله، ص 106
آيه¬ي: »من يشري نفسه...، ص 107
حديث طير مشوي، ص 108
آيه¬ي مباهله، ص 109
حديث غدير، ص 110
حديث منزلت، ص 129
بسته شدن همه¬ي درها، ص 130
خواندن آيات برائت بر مشرکين، ص 131
جيش اسامه، ص 131
حديث قرطاس، ص 133
حديث ثقلين، ص 135
آيه¬ي ولايت، ص 139
آيه¬ي امامت، ص 145
حديث سفينه¬ي نوح، ص 148
آيه¬ي تطهير در مورد پنج تن(ع)، ص 151
آيه¬ي: فتلقّي آدم...، ص 155
سوره¬ي هل¬أتي و اهل بيت (ع)، ص 155
آيه¬ي مودّت، ص 155
علي با حقّ است و حقّ با علي (ع)، ص 158
علي(ع) صاحب¬اختيار مؤمنين، ص 158
علي(ع) هادي است، ص 159
خلفاي دوازده¬گانه، ص 159
چگونه مسلمانان با دستور پيامبر مخالفت کردند؟، ص 161
آياتی که در شأن علی (ع) نازل شده است، ص 162
احاديث اهل سنّت در خلافت ائمّه شيعه (ع)، ص 162
برتري علي (ع) بر خلفا، ص 165
اعتراض نکردن علی (ع) بر خلافت ابوبکر!!!، ص 170
برتري علي (ع) بر انبياي پيشين، ص 171
ولايت تکوينی امامان معصوم (ع) ، ص 172
مظهر صفات جمال و حلال بودن ائمه¬ی معصومين (ع)، ص 173
ولايت مهم ترين تکليف دينی مسلمانان، ص 173
سقيفه، ص 175
نقش عمر در سقيفه، ص 190
چرا علي (ع) برای گرفتن حقّش قيام نکرد؟ ص 192
تعيين جانشين از نظر غاصبين, ص 205
جوان بودن علی (ع) تنها دليل غاصبان خلافت، ص 205
اهل¬بيت (ع) و عبّاس و فرزندانش، ¬ص 206
احتجاج امام علي (ع) با ابوبكر، ص 208
شير خدا و اين همه ظلم به او! ص 208
بهانه¬ي كنار گذاشتن علي (ع) ؟ ص 211
علل دشمنی با علی (ع)، ص 213
چرا در قرآن کريم به امامت علي (ع) تصريح نشده است؟، ص 215
حكومت علي (ع) و ساير خلفا، ص 217
برتري امام علي (ع) از هر نظر بر ساير مردم، ص 217
جريان نفاق، ص 219
دلايل اهل سنّت برخلافت ابوبکر، ص 221
برگزيدن ابوبكر براي نماز، ص 221
اجماع برخلافت ابوبكر!، ص 222
درخواست عبّاس براي بيعت¬ باعلي (ع)، ص 223
مسن¬تر بودن ابوبكر، ص 224
جمع نشدن نبوّت و امامت دريك خانواده، ص 224
رضايت خدا از مومنان از جمله سه خليفه اوّل، ص 224
مصاحبت با پيامبر ( ص) در غار، ص 225
استدلال به سخن اميرمؤمنان (ع)، ص 225
شورا به جاي وصايت، ص 226
علّت انتخاب ابوبکر، ص 227
مباينت راه علي (ع) با راه و روش خلفا، ص 228
حديث صحيح از نظر اهل سنّت، ص 230
ابوهريره بزرگ¬ترين جاعل حديث، ص 233
رفتار دوگانه¬ي اهل سنّت با علي (ع) و خلفا، ص 236
احاديث شيعه، ص 237
ضعف روايات اهل سنّت، ص 238
فقها و ائمه¬ي اهل سنّت، ص 240
احاديث جعلي صحاح ستّه، ص 242
حديث عشره¬ي مبشّره، ص 244
حديث اصحابي کالنّجوم، ص 245
اخبار کفرآميز و رؤيت خدا، ص 246
نحن معاشرالانبيا لانورث، ص 247
سيلي زدن موسيٰ (ع) به ملک الموت، ص 248
اهانت به رسول خدا (ع) ، ص 249
در يک ساعت يازده بار، ص 249
موسي بدون ساتر عورت، ص 249
قاتل و مقتول در جهنّم¬اند! ص 250
كسي از ديگري مريضي نمي¬گيرد، ص 250
سنگسار ميمون زناکار، ص 251
مسّ شيطان پيامبران (ع) را، ص 251
ابوبکر و ابوسفيان، ص 251
آفريدن خدا آدم را به صورت خودش، ص 252
جبر در صحاح، ص 252
وجه¬الله در مكتب خلفا و ائمّه شيعه، ص 253
عين الله در مكتب خلافت و امامت، ص 254
يدالله در مكتب خلافت و امامت، ص 255
عرش و كرسي در مكتب خلفا، ص 256
عرش وكرسي در مكتب اهل بيت، ص 257
حادث يا قديم بودن كلام خدا، ص 257
بسته شدن همه¬ي درها به مسجد جز در خانه ابوبکر، ص 258
عمر عالم¬ترين فرد امّت، ص 259
نازل شدن قرآن به توافق عمر، ص 259
غيرتمندتر بودن از پيامبر (ع) ، ص 259
اخبار در فضيلت ابوبکر و عمر و عايشه، ص 260
تناقض در اعتقادات اهل سنّت، ص 262
صحابه و عدالت آن¬ها، ص 266
سبّ صحابه، ص 279
ابوبکر، ص 281
ابوبکر و تعطيل پيام الهی، ص 281
فرار خلفا در احد و خيبر و حنين، ص 281
غصب فدك، ص 282
قصاص نكردن خالد، ص 285
عبادت ابوبکر, ص 286
جانشين نمودن عمر، ص 288
عايشه، ص 287
عمر، ص 290
کارهاي خلاف عمر، 292
ازدواج عمر با عاتکه، ص 298
ازدواج عمر با امّ کلثوم, ص 299
رأي عمر در مورد کتاب¬ها، ص 299
منع نگارش حديث، ص 300
شورای عمر برای تعيين جانشين، ص 305
اشکالات شورای منتخب عمر, ص 309
عمر و تقسيم مقرّری بر اساس طبقات، ص 312
گماردن افراد ناباب بر سر کارها، ص 313
عثمان، ص 314
امام علي (ع)، ص 317
امام علي (ع) به توصيف ابن ابي¬الحديد، ص 318
علی و آزادی به مخالفان، ص 321
سازشکار نبودن، ص 321
رفتار با دشمنان، ص 322
علي (ع) و بيت¬المال، ص 322
سابقه¬ي شرك نداشتن، ص 322
علی (ع)بزرگ¬ترين مدافع پيامبر ( ص) ، ص 323
علم و دانش علي (ع)، ص 323
رأفت نسبت به دشمنان، ص 324
پيش¬گويي¬هاي علي (ع)، ص 325
ايمان ابوطالب، ص 326
بني¬اميه، ص 328
خدمات ائمّه (ع) به اسلام، ص 337
نجات اسلام از نابودي، ص 337
چهارده معصوم (ع) به منزله¬ي يك فرد، ص 338
برتري ائمّه شيعه (ع) بر ائمّه ساير مذاهب، ص 340
حديث در مكتب خلفا و مکتب اهل بيت (ع)، ص 341
كتاب¬هاي امام علي (ع) در دست ائمّه (ع)، ص 343
صحيفه و جفر و مصحف فاطمه (ع) ، ص 343
شيعه و گسترش آن، ص 348
شيعه كيست؟ ص 348
عوامل شيعه شدن مسلمانان، ص 352
حکومت¬های شيعه، ص 355
شيعه¬ي واقعي، ص 355
علل گرايش ايرانيان به تشيع، ص 357
ايرانی بودن اکثر فقها و متکلّمين و فلاسفه اسلام، ص 358
علّت بيزاري ايرانيان از خلفا، ص 359
مقام و منزلت شيعه، ص 370
خاتميّت و ائمّه¬ي شيعه (ع)، ص 375
منابع علم ائمه معصومين (ع)، ص 378
استنباط از كتاب و سنّت، ص 78
دارابودن اسم اعظم، ص 379
احاديث پيامبر(ص) و علوم ديگر، ص 379
الهام خداوندي، ص 380
داشتن وسايل اعجاز انبيا، ص 382
جفر و جامعه و مصحف فاطمه (س)، ص 382
عروج ائمّه (ع) به آسمان¬ها، ص 382
نور الهي، ص 382
دو اشکال و پاسخ آن¬ها، ص 382
لزوم تحقيق براي شناخت امام، ص 384
شناخت خدا به طور صحيح، ص 384
شناخت ولي¬نعمت، ص 384
شناخت امام شرط قبولي اعمال، ص 384
شناخت امام شرط ورود به بهشت، ص 384
نشناختن امام مردن جاهلي، ص 385
اطاعت اولوالامر، ص 385
نشناختن امام باعث¬گمراهي، ص 385
امام روح عقايد و اعمال، ص 385
مهدويّت، ص 388
خطرهاي پس از غيبت، ص 391
مهدي (ع) در آينه¬ي عقل، ص 392
علّت و راز غيبت، ص 392
طول عمر امام زمان (ع)، ص 395
بهره¬مندي از امام غايب، ص 397
واسطه¬ي فيض بودن امام، ص 397
سازماندهي جامعه¬ها، ص 398
اميدواری، ص 399
زمان ظهور، ص 400
ويژگي¬هاي عصر ظهور، ص 400
فضايل انتظار فرج، ص 400
اجتهاد و مرجعيّت در عصر غيبت، ص 402
عصر اجتهاد، ص 402
فقه، كلام و فلسفه در شيعه، ص 402
نقش مجتهد و عالم ديني در تشيّع، ص 403
اجتهاد در تشيّع و تسنّن، ص 405
تقليد ممنوع و مشروع، ص 408
شيعه عقل¬گرای نقل¬گرا، ص 409
چرا بايد از مجتهد زنده تقليد کرد؟ ص 409
ولايت فقيه، ص 411
كتاب¬نامه، ص 416