دیباچه.
بسم الله الرّحمن الرّحيم.
الحمد لِلّه ربّ العالمين و صلّي الله عليٰ جميع انبياء الله و رسله، سيّما أشرفهم و خاتمهم محمّد و آله الطّاهرين، الَّذين اذهب عنهم الرّجس و طهّرهم تطهيراً، سيّما بقيّة الله الاعظم و لعنةالله علی اعدائهم والسّلام علينا و عليٰ عبادالله الصّالحين.
بعد از سلام و درود بر محمّد و آل محمّد، سلام و درود مخصوص بر آخرين اين خاندان نور و رحمت، قائم ايشان، صاحب دعوت نبوي، نيروی و توان حيدري، پاكدامني فاطمي، بردباري حسني، شجاعت حسيني، عبادت سجّادي، سنّتهاي نيكو و برجاي ماندني باقري، آثار و نشانههاي جعفري، دانشهاي كاظمي، برهانهاي رضوي، سخاوت تقوي، پاكي نقوي، شكوه عسكري و غيبت الاهي، قيام كننده به حقّ و كسي كه مردم را به سوي راستي مطلق فراميخواند، كلمه و امان الاهي و برهان خداوندی، پيروز به امر او و دافع از حريم او، امام پنهان و آشكار، برطرفكننده غصّهها و سختيها، صاحب كرم و بخششها، امام به حق ابي¬القاسم محمّد بن الحسن صاحب عصر و زمان، جانشين خدا و امام انسانها و جنّيان، كسي كه ستاره¬ی درخشان است در شب تار و هم اوست ايمنيدهنده از خطرهاي سفرها و زمان-ها. او كه سپر حفظ¬كننده است در سختيها وگرفتاريها. (نجم الثاقب، نوري)
انديشه مهدويّت و منجی يكي از اصيلترين انديشههاي اسلامي است و بنيانگذار آن پيامبر اكرم(ص) است؛ لذا اين مسأله يكسان در منابع شيعه و سنّي منعكس است. اهل بيت پيامبر (ع) اين اعتقاد را در جامعه¬ اسلامي تبليغ كردهاند؛ ازاين¬¬رو، بايد گفت: هيچ مسأله¬ای همانند عقيده به مهدويّت از قطعيّت برخوردار نيست.
حضرت مهدي (عج) به عنوان دوازدهمين جانشين پيامبر(ص) از فرزندان فاطمه و امام حسين (ع) و فرزند امام حسن عسكري (ع) آخرين حجّت الاهي از سلسله¬ انبيا و اوصياست، كه در روي زمين است و با ظهورش جهان را پر از عدل و داد ميكند.
از مسلّمات اعتقادات اسلامي كه مورد اتّفاق همه مسلمانان است، ظهور مردي از خاندان رسالت براي گسترش قسط و عدل در آينده جهان بشري است، پس از آن¬كه زمين، پر از بيداد شده باشد. در اين زمينه احاديثي هم نقل شده كه به حدّ تواتر ميرسد. بر اساس شمارش پژوهشگران عالم، حدود 657 حديث پيرامون اين مسأله است كه تنها به يك حديث اشاره ميكنيم.
رسول اکرم (ص) فرمود: «لَو لَم يَبقَ مِنَ الدُّنيا اِلّّا يَومٌ واحِدٍ لَطَوَّلَ اللهُ ذالِكَ اليُومُ حَتّي يَخرُجُ رَجُلٌ مِن وُلدي فَيَملَاُها عَدلاً وَ قِسطاً كَما مُلِئَت ظُلماً وَ جَوراً: اگر از دنيا جز يك روز باقي نمانده باشد، خداوند آن روز را طولاني ميكند، تا آن¬كه مردي از فرزندانم خروج كند، كه جهان را پر از عدالت و قسط نمايد، آن¬گونه كه از ستم و بيداد پر شده باشد. (مسند، احمد: ج 1 ص 99 و ج 3 ص 17). بر اين پايه، قيام مردي از اهل بيت نبوي و ظهور او در آخرالزمان، مورد اتّفاق شيعه و سنّي است.
علاوه بر آيات متعدّدی كه در قرآن كريم وارد شده و پيشوايان دينی آن¬ها را به وجود مقدّس «مهدی موعود (عج)» تفسير و تأويل كردهاند، صدها حديث معتبر و متواتر از رسول اكرم (ص) و جانشينان آن حضرت صادر شده، كه در آن¬ها كلّيّه صفات، خصوصيّات و جزئيات زندگی آن منتظر موعود و اينكه پس از تولّد دوبار غيبت خواهد داشت و پس از غيبت طولانی ظهور خواهد كرد و با تشكيل حكومت واحد جهانی، جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود بيان شده است.
محقّقين برآنند که در انديشه¬ی بشر، هيچ موضوعي به اندازه مسأله¬ی «منجي جهاني» و «مهدي موعود(عج)» كه اسلام و همه¬ی اديان آسماني نويد آمدنش را دادهاند، مورد توجّه و بررسيهاي گوناگون قرار نگرفته است. و اين بدان خاطر است که منجي جهاني و مهدويّت» پيش از آن¬كه مسألهاي ديني يا اسلامي باشد، مسألهاي انساني است؛ چرا كه امنيّت و آرامش جهاني، نقش مهمّي در مسير تحقّق آرزوهاي بشر و رسيدن به خوشبختي نوع انسان ايفا ميكند.
آری، از روزي كه جامعه¬ انساني خود را شناخته، همواره در انتظار آيندهاي بهتر بوده؛ هرچند متأسّفانه با همه¬ انتظاري¬كه داشته كمتر به آن رسيده است، به قول حافظ:
هر کسی روز بهی می¬طلبد از ايّام وين عجب که هر روز بتر می¬بينم
پيروان اديان الاهي در هر دوره و زماني بر اثر مژده كتب مقدّس خود، منتظر طليعه¬ی اين افق نوراني و بامداد روشن بودهاند. اکثر اقوام و ملل روي زمين نيز در طول تاريخ همواره چنين انتظاري داشته¬اند.
ايرانيان اين اميد روحبخش را در وجود انساني فوق العاده به نام «سوشيانت» يعني: نجات دهنده دنيا كه از دودمان ايرانيان است، برآورده ميدانستند. يهود تشكيل دهنده حكومت طلايی تاريخ بشر را «مسيح موعود» ميدانند كه از نژاد يعقوب و موعود تورات است. مسيحيان او را «پسر انسان» دانسته و عقيده دارند كه با امداد فرشتگان الاهي حكومت او سراسر جهان را فراخواهد گرفت. عدّه¬ای از مسلمان¬ها به نام اهل تسنّن نيز بنا بر روايات متعدّد و متواری که در اين زمينه دارند، عقيده دارند چنين فرد خارق العادهاي كه سراسر زمين را در زير يك پرچم گرد ميآورد «مهدي موعود (عج)» از سلاله¬ی پيامبر اسلام (ص) است.
امّا شيعيان اماميّه به پيروی از اهل بيت عصمت و طهارت (ع) با ادله و براهين عقلي و نقلي و شواهد مسلّم تاريخي ثابت ميكنند، كه «سوشيانت» ايرانيان و «مسيح موعود» تورات و «پسر انسان» مسيحيان و مهدي موعود اهل تسنّن و كسي كه همه¬ی اقوام و ملل در انتظار اويند، همان پيشواي دوازدهم آن¬ها محمّد بن الحسن العسكري(ع) است، كه در سامرّا به سال 255 هجري قمري متولّد شده و چون عمّال خليفه ی غاصب و ظالم عبّاسي در صدد دستگيري وي برآمدند، به طرزي اسرارآميز در همان¬ سامرّا به سال 260 ه. ق از نظرها غائب گرديده است
بر اساس روايات اسلامي مهدي موعود و نجات دهنده¬ دنيا¬ (عج) مردي بالاتر از مردان عالم و انساني فوق انسان¬هاست. او بازمانده¬ی مردان خدا و امامان بر حق (ع) و رهبران بزرگ عالم انساني و پرورش يافته¬ی مكتب نبوّت و امامت و عصمت و طهارت و تقوا و فضيلت است.
مهدی (عج) آخرين برگزيده¬ خداست، كه او را براي تأسيس بزرگ¬ترين حكومت واحد جهاني و تأمين صلح عمومي و عدالت اجتماعي ذخيره فرموده است. او هم¬اكنون از نظرها غائب است، تا وقتي كه زمينه مساعد گردد آشكار شده و دنيا را پر از عدل و داد كند، پس از آن¬كه از ظلم و ستم پر شده باشد.
علاوه بر آيات متعدّدي كه در قرآن¬ كريم، ائمّه¬ی معصومين(ع) آن¬ها را به وجود مقدّس «مهدي موعود (عج) تفسير و تأويل كردهاند، صدها حديث معتبر از پيامبر اكرم اسلام(ص) وجانشينان به حقّ آن حضرت صادر شده است، كه در آن¬ها كلّيّه صفات، خصوصيّات و جزئيّات زندگي آن منتظر موعود و اينكه پس از تولّد دو بار غيبت خواهد داشت و پس از غيبت طولاني ظهور خواهد كرد و با تشكيل حكومت واحد جهاني، دنيا را پر از عدل و داد خواهد نمود، بيان شده است.
«انديشه¬ مهدويّت»، پاسخگوي كامل به خواسته و نياز ديرين انسانها در اصلاح وضعيّت نابسامان زندگي بشري است و «دولت مهدوي» عهدهدار رفع تمامي كاستيها ـ بر اساس محوريّت دين، اخلاق و معنويّت ـ است.
مهدويّت اعتقاد به ظهور يك منجي است، نه در سطح يك كشور و يك منطقه مثلاً شيعه يا مسلمان¬ها، بلكه منجي و مصلحی، که با ظهورش تمام اوضاع روي زمين را دگرگون مي¬كند و در جهت صلاح و سعادت بشر تغيير مي¬دهد.
از زمان «هَل مِن ناصِر» امام حسين (ع) قرنها ميگذرد؛ امّا انعكاس آن هر روز رساتر و پرصلابتتر به گوش آزادگان عالم ميرسد. گويا امام حسين (ع) و تمام انبيا، اوليا و مردان الاهي سالها و قرنها به انتظار نشستهاند، تا مهدی موعود(عج) به ندايشان پاسخ گويد، پرچم بر زمين ماندهشان را بر دوش گيرد، داغهاي كهنهشان را التيام وآرمانهاي بلندشان را تحقّق بخشد. روز «ظهور» زمان پاسخ به استغاثه مظلومانه حسين (ع) و حسينيان است و امام مهدي (عج) پاسخدهنده آن نداست.
خداوند بزرگ اراده فرموده، كه در آخرين مرحله از مراحل عمر دنيا، مردي سترگ و توانمند، از تبار پاكان يعنی پيامبر اعظم اسلام(ص) و علی و فاطمه و حسن و حسين (ع) را حاكم زمين گرداند. او با تدبير و تلاش و پشتكار و ايمان، حكومت نمونه اسلامي را بر سراسر جهان گسترش ميدهد، ظلم و فساد را ريشهكن ميكند و عدالت را فراگير ميسازد. آن ذخيره الاهي، حضرت حجة بن الحسن المهدي(ع) است، كه موعود دل¬هاي منتظران خداجوست. حافظ گويد:
مژده اي دل، كه مسيحا نَفَسي مي¬آيد كه ز انفاس خوشش بوي كسي مي-آيد
از غم و درد مكن ناله و فرياد، كه دوش زده¬ام فالي و فريادرسي مي¬آيد
مؤمنان به ظهور مهدی(عج) نيمه شعبان را جشن ميگيرند و خيابان و مغازهها و خانهها را زينت و چراغان ميكنندو غرق در شادماني ميشوند و بدين وسيله علاقه خود را به عدل و داد، صلح و برادري جهاني اعلام می-دارند. آری، همه شيعيان منتظرند كه با قيام مهدی (عج) بامداد سعادت آنها و همه مردم آزاده جهان طالع شود و تمام دردها درمان گردد و پرچم توحيد وعدل و صلح اسلام در سراسر گيتي به اهتزاز درآيد. «ماذالِكَ عَلَي اللهِ بِعَزِيزٍ: اين كار بر خدا دشوار نيست». (ابراهيم،20)
جلوه گل عندليبان را غزلخوان ميكند ديدن مهدي هزاران درد درمان ميكند
مدّعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
دکتر رحمت الله قاضيان